Gemensamt uttalande om farorna med EU:s förslag till förordning för att bekämpa sexuella övergrepp mot barn på nätet

Undertecknade organisationer, företag och cybersäkerhetsexperter har utfärdat följande uttalande som svar på den förordning om sexuella övergrepp mot barn (Regulation on Child Sexual Abuse, förkortat CSA) som Europeiska kommissionen föreslog den 11 maj i år (2022):

Sexuella övergrepp mot barn är ett allvarligt brott som måste åtgärdas av medlemsstaterna och av andra länder runt om i världen. Vi är dock oroade över att den strategi som Europeiska kommissionen har valt i detta förslag till förordning skulle få förödande konsekvenser för kommunikationssäkerheten och användarnas privatliv.

Kommissionens lagstiftning skulle göra det möjligt för medlemsstaterna att tvinga onlineplattformar, även de som erbjuder end-to-end-krypterade* meddelanden, att skanna användarnas innehåll och metadata för att hitta CSA-bilder och samtal och beteenden som rör ”grooming”, och i förekommande fall rapportera dem till offentliga myndigheter och radera dem från sina plattformar. Ett sådant krav är i grunden oförenligt med end-to-end-krypterade meddelanden eftersom plattformar som erbjuder sådana tjänster inte kan få tillgång till kommunikationsinnehåll. Detta har bekräftats av experter runt om i världen som producerat en analys om hur alla former av skanning bryter mot end-to-end-krypterade system och utöver detta en detaljerad rapport om de många olika sätt som skanning på klientsidan, i synnerhet, ”kan misslyckas, kan kringgås och kan missbrukas”.

I stället för att föreskriva åtgärder som inte är förenliga med end-to-end-kryptering och som skulle försämra allas säkerhet, bör tillsynsmyndigheterna uppmuntra åtgärder som tar itu med CSA och skyddar kommunikationssäkerheten. Till dessa åtgärder hör att underlätta användarnas rapportering av CSA-material.

Undertecknare

Läs det ursprungliga uttalandet och se uppdaterade listan av undertecknade aktörer här (engelska) där även din organisation kan listas om ni väljer att ansluta er.

Anslut din organisation som undertecknare vid Global Encryption Coalition här.

Vidare läsning:

EDRIs analys av förslaget: https://edri.org/our-work/private-and-secure-communications-put-at-risk-by-european-commissions-latest-proposal/

Tio principer att följa: https://edri.org/our-work/chat-control-10-principles-to-defend-children-in-the-digital-age/

* end-to-end-kryptering (även kallat obruten kryptering, ändpunktskryptering, end-to-end encryption, E2E, E2EE, även: totalsträckskryptering). Källa: https://it-ord.idg.se/ord/totalstrackskryptering/


Styrelsemöte 17 maj 2022

DFRI håller öppet styrelsemöte tisdag 2022-05-17 kl 20:00 på internet. Vi beräknas hålla på i ungefär en timme. Alla medlemmar och andra intresserade är välkomna.

Dagordning finns här (kan ändras ända fram till att mötet börjar).

Anmäl dig per mejl till dfri@dfri.se om du vill delta. Då får du också information om länk till anslutning för deltagande via Internet.


Styrelsemöte 25 april 2022

DFRI håller öppet styrelsemöte måndag 2022-04-25 20:00 på internet. Vi beräknas hålla på i ungefär en timme. Alla medlemmar och andra intresserade är välkomna.

Dagordning finns här (kan ändras ända fram till att mötet börjar).

Anmäl dig per mejl till dfri@dfri.se om du vill delta. Då får du också information om länk till anslutning för deltagande via Internet.


Pressmeddelande: DFRI stöder #BanSurveillanceAdvertising i internationell koalition kräver åtgärder mot övervakningsbaserad reklam

Grupper i Europa och USA efterfrågar åtgärder för att stoppa reklam som hotar medborgarnas rättigheter.

Varje dag exponeras konsumenter för omfattande kommersiell övervakning online. Detta leder till manipulation, bedrägeri, diskriminering och kränkningar av sekretess. Information om vad vi gillar, våra inköp, vår mentala och fysiska hälsa, sexuella läggning, plats och politiska åsikter samlas in. Dessa kombineras och används under sken av att rikta reklam.

I en ny rapport belyser det norska konsumentrådet (NCC) de negativa konsekvenserna av den kommersiella övervakningen från konsumenter och samhälle. Tillsammans med 55 organisationer och experter ber NCC myndigheter på båda sidor om Atlanten att överväga ett förbud. I Europa kan den kommande Digital Services Act lägga den rättsliga ramen för detta.

I USA bör lagstiftare ta tillfället i akt att anta omfattande integritetslagstiftning som skyddar konsumenterna.

– Insamlingen och användning av känsliga uppgifter om oss bryter mot vår rätt till privatliv och utsätter oss för manipulation, diskriminering och bedrägeri. Detta skadar individer, verksamheter och samhälle som helhet, säger Mattias Axell, ledamot i Föreningen för Digitala Fri- och Rättigheter.

I en norsk befolkningsundersökning som utförts av YouGov på uppdrag av NCC, säger konsumenter tydligt att de inte vill ha kommersiell övervakning. Bara en av tio respondenter var positiva till att kommersiella aktörer samlade in personlig information om dem online, medan endast en av fem tyckte att annonser baserade på personlig information är acceptabla.

– De flesta människor vill inte bli övervakade online eller ta emot annonser baserat på spårning och profilering. Dessa resultat speglar liknande undersökningar från Europa och USA. Detta borde skicka en kraftfull signal till beslutsfattare som undersöker hur man bättre kan reglera internet, säger Mattias Axell.

Politiker och organisationer i det civila samhället på båda sidor om Atlanten står alltmer mot dessa invasiva metoder. Till exempel har Europaparlamentet och Europeiska datatillsynsmannen (EDPS) redan uppmanat att betona och förbjuda övervakningsbaserad reklam. En koalition av konsument- och medborgerliga organisationer i USA har krävt ett liknande förbud. Betydande konsekvenser NCC-rapporten ”Time to ban surveillance-based Advertising” avslöjar olika skadliga konsekvenser som övervakningsbaserad reklam kan ha för individer och för samhället:

Manipulation

Företag med omfattande och intim kunskap om oss kan forma huvudmeddelandena som försöker nå oss när vi är mottagliga, till exempel för att påverka val eller för att avvärja viktminskningsprodukter, ohälsosam mat eller hasardspel.

Diskriminering

Kapacitet och automatisering av övervakningsbaserade reklamsystem ökar risken för diskriminering. Det kan vara till exempel genom att utesluta konsumenter baserat på inkomst, kön, ras, etnicitet eller sexuell läggning, plats eller genom att vissa konsumenter betalar för produkter eller tjänster.

Felaktig information

Bristen på kontroll över var annonser visas kan främja och finansiera falskt eller skadligt innehåll. Detta medför också stora utmaningar för förläggare och annonsörer när det gäller intäkter, anseendeskador och ogenomskinliga försörjningskedjor.

Undergräver konkurrensen

Övervakningsaffärsmodellen gynnar företaget som samlar in och behandlar information över olika tjänster och plattformar. Detta gör det svårt för mindre aktörer att konkurrera och påverkar negativt företag som respekterar konsumenternas grundläggande rättigheter.

Säkerhetsrisker

När tusentals företag samlar in och bearbetar enorma mängder personuppgifter ökar risken för identitetsstöld, bedrägeri och utpressning. NATO har beskrivit denna datainsamling som en nationell säkerhetsrisk.

Sekretessbrott

Insamling och användning av personuppgifter sker med liten eller ingen kontroll, både av stora företag och av företag som är okända för de flesta konsumenter. Konsumenterna har inget sätt att veta vilken data som samlas in, vem informationen delas med och hur den kan användas.

– Det krävs mycket för att rättfärdiga de negativa konsekvenserna av detta system. Ett förbud kommer bidra till en hälsosammare marknadsplats vilket hjälper till att skydda individer och samhälle, kommenterar Mattias Axell.

Bra alternativ

I rapporten pekar NCC på alternativa digitala reklammodeller som inte är beroende av konsumentövervakningen, och som ger annonsörer och utgivare mer övervakning och kontroll över var annonser visas och vilka annonser som visas.

– Det är sen länge fullt möjligt att sälja reklamutrymme utan att basera det på intima detaljer om kunden. Det finns flera lösningar för att visa annonser i relevanta sammanhang, eller där konsumenter själv rapporterar vilka annonser de vill se, säger Mattias Axell.

– Ett förbud mot övervakningsbaserad reklam skulle också bana väg för en mer transparent marknadsföringsmarknad. Detta minskar behovet av att dela stora delar av annonsintäkterna med tredje part, såsom datamäklare. Jämna villkor skulle bidra till att ge annonsörer och innehållsleverantörer mer kontroll och behålla en större andel av intäkterna.

Den samordnade pressen bakom rapporten och brevet illustrerar den växande beslutsamheten hos konsument-, digitala rättigheter, mänskliga rättigheter-organisationer och andra grupper i det civila samhället för att stoppa den utbredda affärsmodellen att spionera på allmänheten.

Vill du vara en del av uppropet?

Vänligen låt oss veta om du eller din organisation vill vara en del av denna uppmaning. Allt ni behöver göra är att skicka ett e-postmeddelande till Norska Förbrukerrådet och så kommer de lägga upp er på listan.

Öppet brev till politiker i EU och USA

Report: Time to ban surveillance-based advertising

Kunders attityd till övervakningsbaserad reklam

Originaltext på engelska


Hjälp människor i Ukraina och Ryssland att surfa ocensurerat

:DFRI bidrar till säkrare surf för människor världen över genom Tor-projektet. Föreningen driver utgångar, även kallat exit-relän i det så kallade Tor-nätverket som möjliggör säkrare surfande och användande av Internet för många människor runt om i världen. Eftersom att föreningen driver noder som är just utgångar ur Tor-nätverket ser vi därför hur mycket trafik som går ut ur Tor-nätverket. Den som kan se både ingångs- och utgångstrafik har möjlighet att utföra korreleringsattacker som hotar Tor-användares anonymitet. Därför driver DFRI inte bryggor i Tor-nätverket.

DFRI och du kan hjälpa till och göra skillnad

Det finns flera sätt som du kan hjälpa till på och här är några sätt:

  1. Genom att drifta en brygga i Tor-nätverket på egen, eller hyrd utrustning så kan du bidra till att fler människor kan surfa säkrare och friare. Att hyra utrustningen som behövs (en VPS, VIrtuell Privat Server) behöver inte kosta mer än 30-80 kr per månad, beroende på leverantören och produkten. Instruktioner finns att läsa på Tor Project Community.
  2. Inför kommande verksamhetsår i DFRI kan föreningens utgifter för internettrafik komma att öka. Föreningen budgeterar ytterligare 9000 kr för att kunna täcka utgifter. Vill du eller din organisation donera finns det flera sätt att göra det på här: https://www.dfri.se/donera/
  3. Den som hellre donerar pengar internationellt än att köra egen brygga eller donera till DFRI kan göra mycket nytta via projektet Snowflake som skapar nästa generations bryggor: https://ko-fi.com/snowflake_tor

Tack till dig som sätter upp eller donerar till fler bryggor! Det fungerar och hjälper människor i Ukraina och Ryssland att kunna surfa säkrare och mer ocensurerat i tider då informationen begränsas likt vattenkranar som stryps.

Känner du till något enkelt och lättförståeligt material om Tor-projektet på ryska eller ukrainska? Annat än det som finns på Tor-projektets officiella dokumentation för support på support.torproject.org? Kontakta DFRI via e-post eller chatt!

Run a Tor Bridge Campaign Lead – License: CC-BY 3.0 The Tor Project, Inc

Utvald bild för blogginlägget är licensierat med CC-BY 3.0 av The Tor Project, Inc. och kommunicerades som del av den framgångsrika kampanjen Run A Tor Bridge.