DFRI och Tor 2024

Systemadminstratörsgruppen som driver DFRI’s nät och tjänster höll videomöten nästan varje vecka under året med tre till sex deltagare. Ett fysiskt möte hölls under sommaren för att planera och umgås. Några av sakerna som hände under året nämns nedan.

DDoS mot Tor-nätet

Den 17:e februari utsattes DFRI för en stor överbelastningsattack (DDoS, Distributed Denial of Service). Massor av IP-paket skickades till vårt nätverk så att inte bara DFRI utan även flera av våra leverantörer drabbades negativt. Attacken var inte bara mot DFRI utan samtidigt utsattes även andra Tor-relän för angrepp. Den största delen av trafiken kom från 172.232.0.0/13 samt från fler prefix som tillhör Linode.

Trafikgraf från ett nätverksinterface
Trafikgraf från ett av flera nätverksinterface som överbelastades.

Nya servrar till datorhallar

Under 2024 köptes två begagnade servrar som förseddes med stboot och installerades i datorhallar. Med dessa två servrar finns nu totalt fyra stycken som är försedda med stboot, ett steg på vägen till vår implementering av System Transparency.

Tillsammans med en uppgradering av en fiberlänk möjliggör de ”nya” maskinerna att köra fler tjänster och stötta Tornätverket med mer bandbredd.

Ny attack mot Tor-nätet

I oktober började det komma in klagomål om att IP-adresser hos DFRI skickade oönskad trafik till andra adresser på Internet. Inte bara DFRI drabbades och utredning visade att det var förfalskade IP-paket med Tor-relän som avsändare. Detta orsakade onödiga klagomål till IT-leverantörer och i vissa fall även blockeringar eller att relän slutade köra. En beskrivning av attacken publicerades på https://delroth.net/posts/spoofed-mass-scan-abuse/. En senare uppdatering från Torprojektet om vad som hände finns på https://blog.torproject.org/defending-tor-mitigating-IP-spoofing/.

Attacken är inte specifik för Tor och skulle kunna drabba vilken organisation som helst på Internet. Händelserna visar också på vikten av att hantera klagomål till abuse@-adresser på ett tillförlitligt sätt. En vädjan om det var https://seclists.org/nanog/2024/Nov/24.

Nätverkstrafik

DFRI bidrog med cirka 4500 TiB Tortrafik under året. Våra relän listas på https://metrics.torproject.org/rs.html#search/171.25.193

DFRI's Tortrafik
Andel av Tornätet som DFRI bidrog med enligt https://nusenu.github.io/OrNetStats/dfri.se.html

Minskningen som syns under augusti hade att göra med att vi hade problem med en fiber-plugg (LC connector) vilket lyckligtvis i detta fall kunde lösas genom att helt enkelt ”lufta” pluggen, alltså ta loss den och sätta dit den igen. Efter att vi luftat pluggen fick vi färre droppade paket och mängden Tor-trafik gick upp igen vilket syns i grafen.

Stort tack till våra sponsorer.

Klagomål och andra ärenden

DFRI har angett adressen abuse(a)dfri.net för våra nätblock och bevakar vad som rapporteras till den och svarar vid behov. Oftast förklarar svaret att IP-adressen som någon mejlat om är en Tor-exit och vad det innebär.

Under året har vi slutat tillåta nätverkstrafik till port 22 ut från Tor-exit noder. Det finns goda skäl till att använda ssh över Tor men en avvägning har gjorts mot mängden klagomål som inkom på grund av till synes mindre goda skäl och risken att nät eller IP-adresser blockeras från att kunna nå delar av Internet. Antalet klagomål har sedan förändringen gått ner betydligt.

DFRI har aldrig tillgång till abonnemangsuppgifter och sparar därför inte några abonnemangsuppgifter eller andra uppgifter som knyter användningen av Tor-exit noder till individer eller betalningsinformation. Tor kan fritt användas anonymt av alla, tack vare dess design och frivilliga resurser och donationer från individer och föreningar som DFRI världen över.

2025?

Vi får se vad som händer under året. Har du både lust och tid över och vill göra något får du gärna höra av dig. För att ta eventuella nya tjänster i drift behöver det finnas flera intresserade personer med tid och kunskaper.


Gemensamt remissvar på Ju2024/02286 Datalagring och åtkomst till elektronisk information

Till Justitiedepartementet, Enheten för domstols- och åklagarfrågor, Ju2024/02286

Detta är ett gemensamt remissvar från DFRI, ISOC-SE och SNUS; tre ideella organisationer som från olika perspektiv verkar för en hög nivå av personlig integritet, tekniskt och juridiskt dataskydd samt ett öppet Internet.

Föreningen för Digitala Fri- och Rättigheter (DFRI)  är en ideell och partipolitiskt obunden förening som verkar för främjandet av digitala fri- och rättigheter.

Internet Society i Sverige (ISOC-SE) är en ideell förening som ingår i den världsomspännande organisationen Internet Society (ISOC) som verkar för en effektiv användning och organisation av Internet.
Swedish Network Users Society (SNUS) är ett forum för tekniskt intresserade personer inom nätverksområdet. SNUS verkar för att medlemmarna får del av varandras kunskaper inom ramen för olika aktiviteter, främst genom arbetsgrupper, seminarier och testrapporter

Lagrådsremisskommentarer

Vi anser att förslaget i sin helhet fortfarande har stora brister i analysen av de konsekvenser det innebär för informationsfrihet, inskränkningarna i den personliga integriteten och möjligheten att kommunicera på ett säkert sätt. Vi vill särskilt avstyrka utredningens förslag om geografiskt riktad lagring och anpassningskydigheten för OTT-tjänster.

Vi anser fortfarande inte att förslaget kan sägas vara proportionerligt eller skäligt med hänsyn till de enorma inskränkningar på medborgarnas personliga integritet som förslaget föreslår ska införas. De föreslagna ändringarna för att tillåta datalagring knutna till kommuner kommer att leda till integritetskränkningar i form av övervakning av hundratusentals oskyldiga medborgare vilka inte är misstänkta för brott. Detta kan knappast “tolereras i ett demokratiskt samhälle” som utredningen menar. 

Utredningen har gjort en utblick till hur det ser ut i övriga europeiska länder, men det saknas ett jämförande resonemang om huruvida lagstiftningen i dessa länder har varit ett effektivt verktyg och om motsvarande lagstiftning ens är rimligt applicerbar i en Svensk kontext. I många av dessa fall har utredningar tvärtom visat att de verktyg som implementerats inte på ett effektivt sätt bidragit till det avsedda ändamålet. Mot bakgrund av detta kan inte de inskränkningar verktygen ger upphov till vara ändamålsenliga eller proportionerliga.

Precis som betänkandet gör lagrådsremissen antagandet att anpassningsskyldigheten för totalsträckskrypterade tjänster är oproblematisk. Vi håller inte med om detta utan anpassningsskyldigheten riskerar att inte bara skapa stora intrång i den personliga integriteten men kan också komma att leda till att företag som tillhandahåller kommunikationslösningar kan komma att dra sig ut från den Svenska marknaden och enbart lämna kvar tjänster där kommunikationen inte kan totalsträckskrypteras. Detta skadar både fysiska personers integritet, men även juridiska personer som har behov av säker kommunikation kan komma att påverkas. I förlängningen kan Sveriges nationella säkerhet också komma att påverkas negativt. Vi saknar i utredningen även en tillfredsställande konsekvensbedömning av hur juridiska personer som hanterar sekretessbelagda uppgifter kan komma att påverkas av ett sådant scenario. 

Det är, rent tekniskt, så att anpassningsskyldigheten är omöjlig att tillgodose utan att bryta totalsträckskrypteringen. Därmed är lagförslaget att jämföra med att förbjuda totalsträckskrypterade tjänster av den allmänt tillgängliga sorten. 

I vårt svar på betänkandet resonerade vi kring hur utredningen ställer sig till teknikutveckling generellt, och att det verkar som att utredningen anser att litmustestet för lagstiftning är att lagen går att skriva, inte att lagstiftningen får avsedd effekt. Vi anser att lagrådsremissen belägger detta resonemang då man inte resonerar kring utvärdering av den föreslagna lagen eller tar hänsyn till vad som är tekniskt / matematiskt genomförbart eller ej. 

Vi anser fortfarande att förslagen är baserade på en osund balans av det bakomliggande intresset av informationsinsamling och övervakning kontra rättigheter och skyldigheter, och menar att utredningen bör kritiseras för avsaknad av empiriskt material som stödjer tesen att lagförslagen leder till påstådd effekt. 

Vi vill återigen peka på RIksrevisionens rapport “På skakig grund – beslutsunderlag inför stora reformer (RiR 2022:15)” som indikerar avsaknaden av djuplodande och genomtänkta beslutsunderlag för samhällsbärande reformer under de senaste tjugo åren.  

Personlig integritet, dataskydd och rätten till säker kommunikation på ett öppet Internet är samhällsbärande fundament, ovärderliga för demokratin. De får inte offras på politikens kortsiktiga altare i en icke genomtänkt reform.


Styrelsemöte 9 januari

DFRI håller ett öppet styrelsemöte torsdag 2025-01-09 kl 18:00 på internet. Vi beräknas hålla på i ungefär en timme. Alla medlemmar och andra intresserade är välkomna.

Dagordning finns här (kan ändras ända fram till att mötet börjar).

Anmäl dig per mejl till dfri@dfri.se om du vill delta. Då får du också information om länk till anslutning för deltagande.


Remissvar SOU 2024:59: Signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet – en modern och ändamålsenlig lagstiftning

Inledning

Föreningen för Digitala Fri- och Rättigheter (:DFRI), en förening som värnar digitala fri- och rättigheter, lämnar härmed sina synpunkter på SOU 2024:59. Utredningens förslag innehåller omfattande förändringar av lagstiftningen om signalspaning som, om de genomförs, kan innebära långtgående konsekvenser för enskildas rätt till integritet, rättssäkerhet och förtroendet för myndigheterna. DFRI noterar allvarliga brister i hur förslagen hanterar proportionalitetsprincipen, hur rättssäkerhetsgarantier ställs upp, och hur grundläggande rättigheter som skyddas enligt regeringsformen och Europakonventionen värnas.

Rätten till integritet – en fundamental mänsklig rättighet

Rätten till integritet är en grundläggande mänsklig rättighet som skyddas av såväl regeringsformen (2 kap. 6 §) som artikel 8 i Europakonventionen. Utredningen föreslår en utvidgning av Försvarets radioanstalts (FRA) befogenheter, bland annat genom att möjliggöra inhämtning av lagrad information och inhemsk kommunikation under vissa förutsättningar (sid. 12, 53 och 174).

Förslaget innebär en betydande inskränkning av den personliga integriteten genom att omfattande mängder känsliga uppgifter kan inhämtas utan tillräckliga rättssäkerhetsgarantier. Denna inskränkning riskerar att undergräva förtroendet mellan allmänheten och staten samt skapa en känsla av ständig övervakning. Utredningen har inte presenterat en tillräckligt grundlig analys av hur dessa inskränkningar kan balanseras mot de säkerhetsmässiga fördelar som signalspaning påstås ge (sid. 13 och 206).

Proportionalitet och rättssäkerhet

En av de mest problematiska aspekterna av förslaget är bristen på en tydlig proportionalitetsanalys. För att intrång i enskildas fri- och rättigheter ska vara godtagbara krävs att dessa är nödvändiga och proportionerliga i förhållande till de syften som eftersträvas (sid. 110 och 117). Utredningen har inte tillräckligt belyst vilka specifika hot som förslagen syftar till att bemöta, hur effektiva de föreslagna åtgärderna förväntas vara, eller vilka alternativa åtgärder som kan tillämpas med mindre integritetsintrång.

Att FRA föreslås kunna ge sig självt tillstånd att bedriva signalspaning och hantera signalbärare utan oberoende granskning är särskilt oroväckande (sid. 13 och 110). Detta strider mot grundläggande rättsstatliga principer och riskerar att leda till godtycke och missbruk av signalspaningsbefogenheterna. För att säkerställa rättssäkerheten krävs en oberoende förhandsprövning av alla beslut om signalspaning.

Förslaget och rätten till insyn

Förslaget föreslår att Försvarets radioanstalt undantas från skyldigheten att informera enskilda om personuppgiftsbehandling. Detta kan bryta mot rätten till insyn och transparens enligt dataskyddsförordningen och påverka enskildas möjlighet att hävda och försvara sina rättigheter (sid. 13 och 206). Att undanta FRA från denna skyldighet riskerar att ytterligare underminera allmänhetens förtroende för myndigheterna och rättssystemet.

Efterhandskontroll och tillsyn

Utredningens förslag innebär att tillsynsmyndigheter som Integritetsskyddsmyndigheten inte ska kunna utföra sin tillsyn under krig eller krigsfara (sid. 124). Detta innebär att viktiga kontrollfunktioner sätts ur spel just när behovet av rättssäkerhetsgarantier är som störst. Efterhandskontrollen beskrivs som ett alternativ, men det framgår inte hur denna ska genomföras effektivt eller vilka resurser som krävs för att säkerställa att kontrollen är mer än en formalitet (sid. 117).

Behandling av personuppgifter i övningsverksamhet

Förslaget tillåter behandling av personuppgifter i övningsverksamhet, vilket kan innebära att uppgifter kan komma att användas i icke-operativa syften utan tillräcklig reglering för att skydda de registrerade (sid. 16 och 155). Det är inte acceptabelt, och heller inte nödvändigt om övningar kan utföras med anonymiserade uppgifter eller syntetisk data. Att använda riktiga personuppgifter i övningssyfte skapar onödiga integritetsrisker som inte kan motiveras i relation till behovet.

Likhetsprincipen

En central princip i ett demokratiskt samhälle är att det ska fungera så likt som möjligt även under kris och krigsfara. Detta gäller även skyddet för enskildas fri- och rättigheter och rätten till integritet och skydd för familjeliv. Utredningens förslag avviker från denna princip genom att införa långtgående undantag från tillsyn och insyn i signalspaningsverksamheten under krig och krigsfara (sid. 12 och 174). Detta riskerar att leda till en urholkning av rättsstatens principer och undergräva de demokratiska värden som förslaget påstås skydda.

Avsaknad av jämförande analys

Det saknas också en jämförande analys med andra EU-länder. Utan harmoniserad lagstiftning och synsätt riskerar Sverige att bli en udda fågel i integritetshänseende, vilket försvårar det fria utbytet av information och därmed hindrar innovation och samarbeten över gränser. En sådan avvikelse skulle kunna få negativa konsekvenser för Sveriges internationella samarbeten och trovärdighet.

Behovet av en grundlig integritetsanalys

Förslaget att tillåta inhämtning av lagrad information, inklusive data som lagras i utländska molntjänster, innebär en utvidgning av FRA:s befogenheter som inte motiveras av en tillräckligt grundlig integritetsanalys (sid. 53 och 155). Utan tydliga begränsningar av vilken information som får inhämtas och hur den får användas riskerar dessa åtgärder att leda till oproportionerliga intrång i enskildas privatliv.

Behovet av omfattande ytterligare utredning

Förslaget att tillåta inhämtning av lagrad information, inklusive data som lagras i utländska molntjänster, innebär en utvidgning av FRA:s befogenheter som inte motiveras av en tillräckligt grundlig integritetsanalys (sid. 53 och 155). Utan tydliga begränsningar av vilken information som får inhämtas och hur den får användas riskerar dessa åtgärder att leda till oproportionerliga intrång i enskildas privatliv. En omfattande utredning av förslagets konsekvenser måste därför genomföras innan några beslut fattas.
Detta innefattar dessa särskilt viktiga punkter:

  1. En mer ingående analys av vilka säkerhetsbehov som verkligen motiverar förslaget och vilka alternativa åtgärder som kan vidtas med mindre integritetsintrång.
  2. En utredning av hur tillsyn och rätten till insyn kan säkerställas även i krissituationer.
  3. En detaljerad analys av hur liknande frågor hanteras i andra EU-länder och vilka lärdomar som kan dras.
  4. En utvärdering av hur syntetiska data eller anonymisering kan användas i övningsverksamhet.
  5. En översyn av vilka rättsmedel som ska finnas tillgängliga för enskilda vars rättigheter kränks genom signalspaning.

Om remissinstansernas sammansättning.

Slutligen anser DFRI att det är anmärkningsvärt att remissinstanserna främst utgörs av aktörer med koppling till försvars- och underrättelseverksamhet, vilket bär en risk att skapa en allt för ensidig bedömning. Centrala aktörer som saknas är fler aktörer med uppdrag att bevaka mänskliga rättigheter, aktörer som företräder yrken som verkar inom och är beroende av rättssäkerhet och demokratiska instrument som Journalistförbundet, forskare inom mänskliga rättigheter, dataskydd och informationssäkerhet. Vidare hade representanter från teknikföretag och internationella dataskyddsmyndigheter kunnat bidra med viktiga perspektiv kring såväl tekniska och praktiska risker med förslaget. Vi efterfrågar en förklaring till denna snäva urvalsfördelning och efterlyser en kompletterande remissomgång för en mer balanserad utvärdering.

Sammanfattning

DFRI anser att utredningens förslag i dess nuvarande form inte tillräckligt beaktar de risker som signalspaning medför för enskildas fri- och rättigheter. Förslaget i dess nuvarande form bör därför inte läggas till grund för lagstiftning. Vi uppmanar regeringen att stoppa den fortsatta beredningen av förslaget tills en omfattande och grundlig utredning av dess konsekvenser och alternativ har genomförts.


Styrelsemöte 16 december

DFRI håller ett öppet styrelsemöte måndag 2024-12-16 kl 18:00 på internet. Vi beräknas hålla på i ungefär en timme. Alla medlemmar och andra intresserade är välkomna.

Dagordning finns här (kan ändras ända fram till att mötet börjar).

Anmäl dig per mejl till dfri@dfri.se om du vill delta. Då får du också information om länk till anslutning för deltagande.